A co děláte v autě vy?

Napsal/a:
7. 3. 2021

Nezávislá marketingová společnost Common Sense Advisory již před nějakým časem provedla pro jednu z předních evropských automobilek průzkum zaměřený na to, jakou část svého života stráví průměrný občan Evropské unie v automobilu i jakým aktivitám a kolikrát za život se během jízdy oddává. Odpovídalo více než 3 500 respondentů ze sedmi států EU.

Obyvatelé Evropské unie za celý svůj život stráví v průměru zhruba 4 roky a 1 měsíc v automobilu, z toho 2 roky a 9 měsíců za volantem a 1 rok a 4 měsíce jako pasažéři.

Řidiči pobudou celkově v kabině svého vozidla s rodinnými příslušníky či přáteli zhruba 2 roky a 1 měsíc. A nemálo jezdíme i v noci, neboť pod rouškou tmy procestujeme celkově více než 6 měsíců. To platí v průměru. Každodenní jezdci stráví ve svém vozidle více než 5 let a 4 měsíce. Za tmy se na silnicích pohybují více než 9 měsíců. Za celý svůj život evropští motoristé svůj vůz někomu půjčí průměrně šestaosmdesátkrát a s někým společně vyjedou do práce, na dovolenou a podobně skoro dvěstěkrát.

Během pobytu v automobilu toho podle výzkumu stihneme opravdu hodně. Oblékáme se, líčíme či holíme, posloucháme muziku, s pomocí audiolekcí se pokoušíme učit i cizí jazyky, hádáme se i usmiřujeme. Také se líbáme… a dochází i na další aktivity. Průměrně čtyřikrát za život se občan EU ve vozidle plně oddává fyzické lásce. To platí pro Brity či Francouze. Italové jsou v tomto směru nejvášnivější, ve svých odpovědích uvedli, že uvedenou aktivitu v kabině svého vozu za život provozují průměrně až osmkrát…

Neměli bychom ale zapomínat především na to, že řidič by se měl vždy plně věnovat především bezpečnému řízení vozidla, a to bez jakéhokoliv rozptylování. Posádka vozidla si pak může v klidu poslechnout oblíbenou muziku, podívat se na svůj oblíbený film, či dnes již bez problémů využít i trvalého připojení na internet.

Jak se chováme za volantem

Zdaleka nemusí platit, že řidiči jsou motorizovaní hulváti. Průměrný řidič totiž někomu ze svých kolegů na silnici poděkuje 4 303x za život. A také 3 122x někoho zpoza volantu pozdravíme, ať už se jedná o chodce či jiného řidiče. Naopak hádku s jiným řidičem zažijeme pravděpodobně jen 83x za život. Někdy jsou hodiny strávené o samotě za volantem opravdu dlouhé. Nelze se tedy divit, že průměrný řidič si 2 817x povídá sám se sebou. Určitě lepší varianta než zdřímnutí si za volantem, se kterým se průměrný motorista setká za život pětasedmdesátkrát. V neznámých končinách průměrně 106x požádáme někoho z místních o radu jak dojet do cíle a přibližně třikrát v životě si posteskneme, že auta už neumějí jezdit úplně sama.

Parkování nemusí být bez potíží

Nepříjemné může být zapomenout, kde jsme svůj vůz zaparkovali. Nemusí se jednat o nijak řídký jev, neboť podle uvedeného průzkumu se s ním motoristé za život setkají 82x. Nejednou se podaří zaparkovat na nevhodném místě. Toho pak celkově litujeme 59x, zpravidla v důsledku udělené pokuty či poškrábaného plechového společníka. Zhruba třikrát při parkování litujeme, že jsme si nepořídili menší vůz.

Co bychom změnili v kabině svého vozidla?

Jaké doplňky by nejraději uvítali řidiči v kabině svého automobilu? Nejčastěji, tedy v 18 procentech případů, vybavení zvyšující komfort cestování. Možná překvapivě nám nejvíce chybějí prostředky pro pohodový spánek – postel, přikrývka a polštář. Stejně často toužíme po pohodlnějších sedačkách, nejlépe vybavených masážními prvky. S velkým odstupem by sedm procent řidičů vozidel přivítalo bohatší spektrum asistenčních systémů, přičemž nejčastěji byly zmiňovány autonomní řízení, navigace, zařízení pro lepší vidění, parkovací asistent a automatická převodovka. Rovněž tak by v šesti procentech případů neuškodilo, pokud by v kabině byla nějaká zařízení pro možnost občerstvit se za jízdy (chladnička a nápojový automat) a lepší multimediální zařízení (jako jsou televizor, kvalitní reproduktory a také nabíječka mobilních telefonů). Jeden ze sta respondentů by rád svůj vůz dovybavil střešním oknem či posuvnou střechou.

Jak bude vypadat automobil, který si příště koupíme?

Pokud obyvatelé EU uvažují o koupi nového automobilu, ve 32 procentech případů budou požadovat více asistenčních systémů, jako jsou například parkovací asistent, tempomat či rovnou autonomní řízení. V nižší spotřebu paliva u nového vozu doufá 21 procent respondentů (sázejí na čisté energie či hybridní pohon). Elektromobil by si pořídil každý dvacátý. Sportovní geny vozidla, slušný výkon, provozní spolehlivost a bezpečnost bude vyhledávat 11 procent odpovídajících. Stejný počet účastníků ankety bude chtít více komfortu. Někteří řidiči by si nejraději pořídili létající automobil. A není jich zrovna málo, jedná se o 4 procenta budoucích kupujících. Stejně bylo i těch, kteří touží po prostorném či naopak kompaktním vozidle.

 

Co všechno a kolikrát obyvatelé EU během svého pobytu v kabině automobilu stihnou provádět:

·         jako řidiči 142x nouzově zabrzdí, aby zabránili kolizi

·         3 918x poslouchají velmi hlasitou hudbu a 3 917x zpívají

·         1 234x se během jízdy češou, provádějí make up či se holí

·         170x se hystericky smějí, naopak jen 59x pláčou

·         129x se hádají, ale také 61x se usmiřují

·         2 050x jedí, 3 312x pijí

·         až 289x se někomu při jízdě podaří nápoj rozlít

·         něco hledají pod svým sedadlem 1 188x

·         797x si řidič povzdechne, že musí zase natankovat

·         2 432x někoho políbí…